کیست سینه ( بیماری فیبروکیستیک پستان ) در زنان
درمان کیست تخمدان .درمان طاسی .درمان عفونت های کلیوی ومثانه صددرصدگیاهی وصددرصدتضمینی

آمار مطالب

کل مطالب : 168
کل نظرات : 32

آمار کاربران

افراد آنلاین : 1
تعداد اعضا : 68

کاربران آنلاین


آمار بازدید

بازدید امروز : 29
باردید دیروز : 73
بازدید هفته : 379
بازدید ماه : 378
بازدید سال : 2644
بازدید کلی : 46828

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان شرکت تولیدوپخش عرقیات وگیاهان دارویی کاکامانی و آدرس kakamani-2.loxblog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبلیغات
<-Text2->
نویسنده : محمد,صابر
تاریخ : سه شنبه 15 اسفند 1391
نظرات

 

کیست سینه ( بیماری فیبروکیستیک پستان ) در زنان

تغییرات فیبروکیستیک (Fibrocystic ) شایعترین ضایعه خوش خیم پستان است که طیفی از نشانه ها و علایم بالینی و تغییرات بافتی را پوشش می دهد . واژه تغییر فیبروکیستیک به تصویر هیستولوژیک فیبروز ٬ تشکیل کیست و هیپرپلازی اپیتلیال اشاره دارد . کیست ها از لبول های پستان منشاء می گیرند و در اثر انحراف از روند پسرفت طبیعی پستان به وجود می آیند .

فیبروکیستیک در زنان ۳۵-۵۵ ساله شایع است اما در زنان یائسه ای که از درمان های جایگزین هورمونی استفاده نمی کنند بندرت دیده می شود . این ضایعات با تغییرات خوش خیم در اپی تلیوم پستان همراه هستند .

تغییرات فیبروکیستیک ممکن است توده بدون علامت نرم و متحرکی را به وجود آورد که امکان دارد قابل فشرده شدن باشد .

ایجاد کیست سینه اغلب با درد یا حساسیت و گاهی اوقات با ترشح از نوک پستان همراه است در بسیاری از موارد ناراحتی بیمار همزمان با مرحله قبل از خونریزی قاعدگی است . تغییر اندازه توده و ظهور یا ناپدید شدن سریع توده پستان شایع است .

درد سیکلیک پستان شایع ترین علامت تغییرات فیبروکیستیک است . درد ٬ تغییر اندازه ٬ متعدد و دو طرفه بودن ضایعات ویژگی هایی هستند که برای افتراق فیبروکیستیک از سرطان پستان بسیار مفید واقع می شوند .

یافته های میکروسکوپیک مرتبط با بیماری فیبروکیستیک عبارتند از :

کیست ها ٬ پاپیلوماتوز و هیپرپلازی اپی تلیوم مجرا

تست های تشخیصی فیبروکیستیک (Fibrocystic ):

در بیماران مبتلا به بیماری کیستیک ممکن است توده فیبروکیستیک مشخصی وجود داشته باشد که به طور شایع براساس یافته های بالینی از کارسینوم غیر قابل افتراق است . در این موارد ماموگرافی ممکن است سودمند باشد اما هیچ یک از نشانه های ماموگرافیک برای تفییر فیبروکیستیک جنبه تشخیصی ندارند . سونوگرافی برای افتراق توده های کیستیک از انواع توپر مفید واقع می شود . ضایعات مشکوک دیده شده در سونوگرافی یا ماموگرافی باید تحت بیوپسی قرار بگیرند ٬ حتی اگر بیوپسی سوزنی به عمل آید و نتایج آن از نظر بدخیمی منفی باشند ٬ توده های مشکوکی که در چند ماه برطرف نشده اند باید برداشته شوند .

تغییرات فیبروکیستیک و خطر سرطان پستان :

ایجاد کیست پستان با افزایش خطر سرطان پستان همراه نیستند مگر آنکه شواهد بافتی به نفع تغییرات پرولیفراتیو اپیتلیوم با یا بدون آتیپی وجود داشته باشد .

با آنکه به وسیله برخی از خصوصیات بالینی تغییرات فیبروکیستیک می توان تا حدودی آنها را از کارسینوما افتراق داد تنها راه قطعی افتراق آنها از هم نمونه برداری و مطالعات بافتی است . با در نظر گرفتن ارتباط بین اشکال مختلف تغییرات فیبروکیستیک با کارسینوما های پستان بهترین دیدگاه ها بدین شرح است :

• در این حالت ها احتمال افزایش خطر کارسینوما حداقل یا صفر است : لیفی شدن ٬ تغییرات کیستی (چه بوسیله میکروسکوپ متوجه آنها شویم و چه در بررسی مستقیم آنها را ببینیم ) ٬ متاپلازی آپوکرین ٬ آدنوزیس اسکلروزان ٬ هایپرپلازی خفیف .

• در این حالت ها احتمال ایجاد کارسینوما ( سرطان پستان ) کمی افزایش یافته است (یک و نیم تا دو برابر) : هایپرپلازی متوسط تا شدید ٬ پاپیلوماتوز مجاری .

• احتمال ایجاد کارسینوم ( سرطان پستان ) در حالت های زیر بسیار چشمگیرتر است (پنج برابر) : هایپرپلازی غیر معمول در سطح مجاری کوچک و لوبول ها همراه درگیر شدن مجاری بزرگتر .

• وجود تاریخچه خانوادگی سرطان پستان ٬ احتمال سرطانی شدن تمامی تغییرات پستانی را افزایش می دهد .

در نزدیک به ۵% ا نمونه گیری های بافتی هایپرپلازی غیرمعمول دیده می شود بنابراین در درصد بالایی از زنان عامل ایجاد توده تغییرات فیبروکیستیک است و باید به آنها اطمینان دهیم که احتمال ایجاد سرطان در آنها یا خیلی کم است یا اصلا وجود ندارد .

توصیه و درمان تغییرات فیبروکیستیک :

تغییر فیبروکیستیک ( کیست های پستان ) نوعی تغییر تکاملی طبیعی در روند رشد و پسرفت پستان است که غیر از معاینه بالینی دقیق پستان و غربالگری با ماموگرافی یا مطالعات تصویر برداری به درمان خاصی نیاز ندارند .

حذف کافئین از برنامه غذایی با بهبود علایم همراه است باید به بیمار توصیه شود از مصرف چای ٬ قهوه ٬ نوشابه های مشکی و شکلات ٬ کرفس ٬ بادمجان خود داری کند و مقدار مصرف نمک را نیز کم کند . همچنین برای زنان مصرف ویتامین E (150-600 واحد در روز) یا ویتامین B6 (200-800 mg در روز) مفید است .

باید به بیمارانی که دچار تغییرات فیبروکیستیک شده اند توصیه شود که هر ماه درست بعد از پایان قاعدگی پستان های خود را معاینه نمایند و در صورت پیدایش توده موضوع را به پزشک خود اطلاع دهند .


تعداد بازدید از این مطلب: 4520
موضوعات مرتبط: کیست هاوتوده های پستان , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


به وبلاگ تولبد عرقیات و محصولات دارویی گیاهی کاکامانی خوش آمدید.این وبلاگ برای درمان گیاهی بسیاری از بیماری ها میباشد.منتظر نظرات وسوالات شما دوستان عزیز هستیم.با تشکر


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود